perjantai 11. joulukuuta 2015

Vaikeuksien kautta tähtiin

...eli lyhennettynä VKT. Tuo kirjainyhdistelmä on kaiverrettuna äitini vanhaan luokkasormukseen, jonka hän jo lukioaikanani pyynnöstäni korjautti minulle - sormusta oli pidetty niin paljon, että se oli kulunut takaosastaan ohueksi ja teräväksi. Kyllähän se on käytössä sen jälkeen kulunut vieläkin, lukioaikanani kannoin sitä sormessani joka päivä ja aika pitkään sen jälkeenkin. Se oli voimaannuttava, voitetun taistelun tunnus. Muistan äitini nauraneen, miten suomalaiselle koululle oli tärkeää, että latinankielinen "per aspera ad astra" oli heidän tunnuslauseenaan suomeksi.

Tuota samaa tunnuslausetta vuoroin kummallakin kielellä olen hokenut itselleni ajatellessani edessä olevaa vuotta 2016, se ei tule olemaan helppo. Nyt olen jo yllättänyt itseni useamman kuin kerran shoppaamasta varastoon sitä, tätä ja tota, ja eivät nämä joulukalenteritarjoukset ainakaan helpota asiaa. Osta sitä tai tätä, saat kaupanpäälle tota. Liian helposti olen langennut ostamaan,  toki tarpeellista eikä mitenkään yli varojeni, mutta siitä huolimatta ostanut kuitenkin. Minulla on sellainen paha tunne, että shoppaamisen ketju on huomattavasti vaikeampi katkaista sen jäätyä päälle kuin muutoin ja se pudotustan minulla on vuoden vaihteessa edessä. Aika monta kertaa saan vielä toistella hokemia kirkkaasta kruunusta ja vaikeuksien kautta voittamisesta ennen kuin vuosiluvuksi kirjoitetaan 2017.

Ei, silti en kadu yhtään tuota päätöstäni tarrata kiinni ostamattomuuteen, vaan pikemminkin jännittyneenä odotan sitä, mitä hienoja ideoita sitä vuoden aikana mieleeni pulahtaakaan ja mistä kaikesta saa tuunattua uutta. Toisaalta tiedän senkin, että se todellinen koettelemus näytellään vasta sitten kun joku "tätä olen aina halunnut" tavara pulahtaa näköpiiriini edullisella hinnalla. Siihen asti on helppo sanoa, että kyllä se onnistuu sitten ensi vuonna.

Joulukuun shoppailuista kasaan siitten loppukuusta tekstin, johon kasaan kaikki hankintani, sitten vasta sen todellisuuden näkee, miten paljon sitä onkaan kaikkea taas tullut hommattua kaappien täytteeksi.

Ei kommentteja: