maanantai 29. joulukuuta 2014

Uudenlaiset uuden vuoden tavoitteet

Sen sijaan, että perinteiseen tapaan tekisin listan asioista, joita en saa ostaa tai en saa tehdä vuoden 2015 aikana, teenkin listani hiukan toisessa hengessä. Siis samaa asiaa kuin eilen, mutta hiukkasen eri muodossa.

En siis kirjoita, että en edelleenkään osta huulipunia. Kirjoitan, että minun ei tarvitse ostaa huulipunia, koska olen jo valmiiksi varannut niitä runsaan varaston, joka riittää kaikkiin tarpeisiini ja mahdollistaa kattavan väri-iloittelun. Voin vuoden aikana vaihdella käyttöön eri sävyisiä huulipunia aina sen mukaan, mikä hyvältä tuntuu. Voin vaikka leikkiä sokkosta ja nappaista pussista yllätyssävyn piristämään päivääni taikka pitäytyä siinä rakastamassani ruskeanpunaisessa. Onnekkaasti olen myös haalinut kattavan valikoiman erisävyisiä rajauskyniä, joten jokaiselle huulipunalle löytyy valmiiksi kaveri, ei tarvitse lähteä kauppaan senkään takia. Yhtä hyvin olen huolehtinut tarpeistani kynsilakkojen suhteen.

Olen huolehtinut perheemme puhtaana pysymisestä suorastaan ansiokkaasti, sillä pesupulveria on ostettu valmiiksi tulevan vuoden tarpeita vastaava määrä, samoin astianpesuainetta ja suihkugeeliä. Ihana vapaus, kun ei tarvitse muistella, olisivatko ne mahdollisesti lopussa - tiedän varmasti etteivät ole. Sama koskee myös saippuoita, shampoita sekä näiden lisäksi wc-paperia (Kuinkahan monta vuotta siitä tuleekaan, kun ostin jättikuorman paperia? Sen jälkeen ei ole hetkeen tarvinnut huolehtia tästä yleensä ikävästi lopussa olevasta tavarasta. Sitten kun nämä aikanaan (ehkä vuonna 2016) loppuvat, hankin varmaan samanlaisen kuorman taas uudelleen - vapautta moneksi vuodeksi).

Vaatteitakaan minun ei tarvitse ostaa, eikä kenkiä, ei käyttää aikaa kaupoissa kulkemiseen, nettikauppojen selailuun tai kirpputorien kiertelyyn. Voin keskittyä löytöjen tekemiseen kotioloissa omaa vaatekaappia ja kenkäkomeroa kaivelemalla ja silti löytää yllätyksiä.

Kun haluan harrastaa, minulla on kaikki valmiina sitä varten; lankoja runsain mitoin, kankaita kasoittain vain odottamassa ideoita ja ompelua, materiaalia monenlaista. Ei tarvitse hankkia niitäkään lisää - voin aivan hyvin käyttää jo valmiina olevia materiaaleja. Uusien lisäksi tarjolla olisi tietenkin sitä paljon ihailemaani kierrätystä eli vanhojen materiaalien hyödyntämistä uusiin töihin. Täytyy olla siis aivan erityinen tarve, että minun täytyy hankkia jotain, melkein kaikkeen kun on materiaalia valmiina.

Tunnen itseni siis äärimmäisen hyvin varustautuneeksi uuteen vuoteen, olen huolehtinut niin kodistani kuin itsestäni ja varmistanut, että tulevanakin vuonna riittää yltä kylläisesti materiaa, vaikka en mitään uutta ostaisikaan.

Ei kommentteja: