keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Ongelmana visa

Minulla on jälleen kerran visakorttiin liittyvä ongelma. Valitettavasti ongelmani ei ole se perinteinen "visa tapissa ja rahat ei riitä", joten siihen en osaa ongelmanratkaisua tarjota. Ongelmani on taloudellishallinnollinen. Pankkini ei anna tavalliselle luottokelpoiselle henkilölle korttia, jossa ei olisi jotain luottoliitosta (siis visaa, masteria tai vastaavaa) mukana ja olen kokenut visakortin monessa kohtaa käteväksi esimerkkeinä mainittakoon vaikka ulkomailla maksaminen, ebay-ostokset ja ne tilanteet kun lahopää on unohtanut siirtää sinne käyttötilille rahaa. Olen toki huomannut sen, että pankki on säännöllisin väliajoin ehdotellut luottorajan nostoa, mutta en ole kokenut sille tarvetta. Korttini on lisäksi sitä mallia, että koko saldo on maksettava pois kerralla eli mitään luottokoukkua ei pääse syntymään.

No missä sitten on ongelma? Kirjanpidossa ja ostostosten kirjaamisessa. Kaikkein yksinkertaisinta olisi toki jättää visa käyttämättä vallan, mutta mutta... kuten olen sanonut maksan kortistani kuukausimaksun, joten ihan periaatteen vuoksi käytän visaa kerran pari kuukaudessa, jotta saan vastinetta maksamalleni kuukausimaksulle. Nyt kun olen tehnyt tammikuun ajan tarkempaa talousseurantaa, olen törmännyt ongelmaan, miten kirjaan visamaksut. Jos kirjaan esimerkiksi ruokakauppaan maksetun summan ruokiin, se menee sinne minne kuuluukin, mutta entäs kun visa aikanaan tulee maksettavaksi. Jos silloin kirjaan visa-laskun taas menoihin, tulevat kulutussummat tuplattua ja menot näyttävät hirveän paljon isommilta.

Jos maksetaan vanhoja velkoja pois, ymmärrän että visa kirjataan menoksi, mutta kun tässä tilanteessa kyse on enemmänkin olemassaolevien rahojen siirtämisestä oikeasta taskusta vasempaan. Ainakin tammikuun osalta tein sen päätöksen, etten kirjannut visaa menoksi (vaikka kyseinen summa onkin pois käytettävistä olevista rahoista), koska tässä laskussa maksoin sekä joulukuun ostoksia, jolloin en vielä pitänyt tarkkaa budjettikuria, että kaikki tähän asti kertyneet tammikuun ostokset, jotka olin jo kertaalleen merkinnyt omiin ostosluokkiinsa kuuluviksi. Pitänee sitten jatkossa miettiä, miten toimia, jätänkö visan vallan käyttämättä vai maksanko laskun jatkossakin ennakkoon, jolloin kulut jäävät oikean kuun puolelle.

Ei kommentteja: