lauantai 2. huhtikuuta 2016

Hakaketjuharjoituksia

Useammassa kuin yhdessä lähteessä olen netissä törmännyt hakaketjupunontaan, jota on käytetty erilaisten korien, laukkujen yms. tekemiseen. Parhaat ohjeet ketjun tekemiseen löysin punomuksia blogista, täältä. En ala keksiä pyörää uudestaan ja kirjoittaa ohjeita tähän, koska noihin löytyy netistä monen monta hienoa ohjetta tuon punomuksia-blogin loistavan ohjeen lisäksi esimerkiksi hakusanoilla hakaketju, punonta tai DIY paper bag.

Periaatteessa kaikki työt varmaan pitäisi aloittaa jollain pienemmällä, mutta minulla on paha tapa hypätä suoraan suden suuhun tai aloittaa kipuaminen keskeltä runkoa. Niinpä minä nytkin aloitin heti iltalaukusta. Materiaalina nämä tsinuskitoffeen paperit.


Parin illan aikana olen saanut aikaiseksi kaksi rengasta. Materiaalia noihin menee melko paljon, suunnilleen yhden karkkipussin paperit yhteen kruunuun eli tuollaiseen kehään. Koska hakaset leikataan suhteella leveys = korkeus x 2 + 1cm, joutuu jokaisesta paperista ottamaan palasen pois, mikä tietenkin tuntuu harmittavalta materiaalin haaskaukselta. En kuitenkaan ole keksinyt noille poisleikatuille suikaleille mitään käyttöä, varsinkin kun välillä joutuu ottamaan suikaleen molemmista reunoista, jotta saa halutun kohdan paperista käyttöön.

 

Kehät kiinnitetään ommellen toisiinsa. Tässä ne vain on laitettu päällekkäin ilman ompelua.


Jos oikein olen laskenut tarvitaan ainakin kymmenen karkkipussin paperit, jotta saan laukkuni kasaan. Kahden tai kolmen pussin paperit on jo valmiina odottamassa (siis näiden jo valmistuneiden kehien lisäksi) ja yhdet kaverilla maalla tallella eli puuttuu vain noin neljän pussin paperit. Saattaa olla, että kyllästyminen toffeeseen iskee ennen kuin laukku valmistuu, viimeisessä hätätilanteessa käytän työkavereita - he kun ovat auliisti tallettaneet karkkitarjoilun papereita ennenkin minua varten.

Ei kommentteja: