perjantai 27. huhtikuuta 2012

Värioksennus

Olenpa taasen viettänyt muutaman päivän suuressa maailmassa ja siellä kaiken muun ohella tuli tarkkailtua ihmisten pukeutumista ja tyyliä. Kyllä, tässä suhteessa ei mikään ole muuttunut, jaksan edelleen lepuuttaa silmiäni lähimmäisteni vaatteissa ja kengissä.

Olen ensimmäisenä valmis myöntämään että olen  kaavoihinsa kangistunut kukkahattutäti ja tyylijumittunut kalkkis, jonka mielestä parhaat pukeutumisvinkit tulevat 50-luvulta ja 90-luvulla osattiin seuraavan kerran pukeutua kunnolla. Sillä pakko minun on myöntää, että olen kauhulla katsellut tätä värioksennuspukeutumista ja tätä ei sitten pidä tulkita niin, että inhoaisin värejä, se ei pidä paikkaansa. Minusta keltaisen voi ihan hyvin yhdistää violettiin, punaisen vihreään ja käyttää vaikka koko oranssia pukua, kunhan sen tekee tyylillä. Tyyli nimenomaan on se, mikä minusta näistä värioksenuspukeutumisista puuttuu - näistä, joita niin monessa ihaillussa tyyli- ja muotiblogissa on viimeaikoina esitelty.

Minä en vaan pääse yli siitä, että jos ihmisellä on keltaiset vaatteet, siniset kengät, violetti huivi, ruskea laukku ja pinkki hattu, se näyttää enemmän Kassi-Almalta kuin tarkoituksella T-Y-Y-L-I-K-K-Ä-Ä-S-T-I puetulta. Toisaalta lohduttavaa on se, että minä satunnaisine työmatkavaatteineni olen tasan muodin trendikkäimmällä huipulla kuin kaikki vaatteet ovat eri väriä ja eri tyyliä. Ei kun siis ihan vakavasti, ei se, että tänään tuntuu siltä, että voisin kokeilla jotain ja heittelee päälleen sitä sun tätä, tee siitä mitenkään tyylikästä ja hienoa pukeutumista. Myönnän, että jotkut osaavat hoitaa nämä värioksennuksetkin kotiin ja saavat ne näyttämään hienoilta, mutta 99% näyttää tasan siltä, että tulipa heitettyä päälle ensimmäiset käteen sattuneet vaatteet ja nyt vaan esitän, että se on muotia.

Minä olen ihailemieni aikakausien mukaisesti yhdistelmäihminen ja ihailen sitä, että kengät ja käsilaukku ovat samaa sävyä tai jos eivät ole, niin molempiin löytyy sitten jotain sitovaa yksityiskohtaa jostain muualta pukeutumisesta. Överiyhdistämistäkin voi toki olla, ei huulipunan, poskipunan, kynsilakan ja laukun sekä kenkien tarvitse kaikkien olla samaa sävyä, ei edes kaikkien meikkituotteiden, mutta jotain yhtymäkohtaa kokonaisuuteen tulee löytyä. Olisiko liikaa pyydetty, että tämä kaikkien kuosien ja värien sekaisin yhdistäminen menisi mahdollisimman pian trendistä tai että me osaamattomat jättäisimme sen sellaisille, jotka osaavat, jotta kanssakulkijamme saisivat lepuuttaa silmiään meissä tarvitsematta heti kyökätä.

Ei kommentteja: