keskiviikko 3. helmikuuta 2021

DIY nahkahanskat

Talven kiristäessä taas otettaan on rakas puolisoni valittanut sormien palelua, jonka määrä on lisääntynyt pakkasten myötä. Mä olen ojennellut kaapista hanskoja testattavaksi sitä mukaa kun edelliset ovat osoittautuneet kylmiksi. Ymmärränhän minä toki sen, että palelevat kätöset ovat varsin epämielyttävät. Katselin jo kauppareissulla uusia hanskoja, mutta hintalappu sai miettimään niiden ostoskoriin siirtämistä - samoin kävi merinovillapipon, jolla oli hintaa 50€. Peruspipo, johon langat saa kympillä ja jonka tekemiseen ei montaa hetkeä mene, en ostanut, vaan lupasin tehdä.

Hanskojen suhteen tuli sellainen ahaa-elämys, että tästä on puhuttu aikaisemminkin ja mahdollisesti tehty jotain suunnitelmiakin ehkä vuosi tai pari sitten. Leudot talvet ja inspiraation puute kuitenkin pistivät projektin unholaan.

Koska olen inspiraatiotekijä, päätin heti tarttua toimeen sen iskiessä. Naamakirjasta joskus ilmaiseksi saamani huopunut villaviltti on lojunut olohuoneen nurkassa (ykkösvarastopaikkani "sitten joskus"- projekteille) odottamassa käyttöön pääsyä ja kaavat olivat neulekassissa jo valmiiksi tulostettuina.

Jäljensin siis kaavat voipaperille ja suurensin ne samalla miesten kokoon, samaan hyömyyn leikkasin tarvittavat vuorikappaleet tuosta huovasta. Kaavoista ja ohjeista kiitos Häärämö-blogiin, josta olen ne aikanani löytänyt. Kaavojen mukana tulostui myös perusohjesivu, jossa kerrottiin ompelujärjestys ja minulle ainakin riitti se ohjeiksi. Blogista toki löytyisi myös yksityiskohtaisemmat ohjeet.

 


Olin suurentanut kaavoja pikkuisen liikaa, mutta vuorin kanssa ylimääräinen oli helppo työstää pois, jotta päälinen tuli sitten kerralla oikeankokoinen.

Hanskojen päälisen tein mustasta nahasta, tarkemmin sanottuna mustien nahkahousujen lahkeista. Ranteeseen ompelin kuminauhan muotoilemaan ranteenkohtaa istuvammaksi.


Hanskojen suut ompelin käsin piilopistoin, koska en uskaltanut altistaa ompelukonetta neulan katkeamiselle, sen verran paksua tuo huopa + kaksinkertainen nahka oli.

Hanskojen materiaali on siis kokonaisuudessaan kierrätettyä, koska kuminauha on töissä roskikselta pelastettua ja langat isoäidin perintöä.


Nämä työstyivät yhtenä iltapuhteena ja täytyy sanoa, että olen kovasti onnellinen ja ylpeä tekeleistäni. Vielä onnellisempi olen, jos rakas puolisoni huomenna tulee kotiin ja sanoo, että sormet eivät palelleet.

Ei kommentteja: