lauantai 14. tammikuuta 2023

Olipa kerran pipo

Olipa kerran pipo ja liian pitkät kalsarit, jotka löysin naamakirjan roskalavalta. Itse asiassa pitkikset olivat vain lisä paketissa, josta ensisijaisesti halusin itselleni toppeja ja puseroa. Ne kuitenkin kuuluivat samaan, joten lupasin ottaa ne. Kun lahjoittaja ehdotti vielä lisäävänsä pakettiin itselleen tarpeettoman, välihousujen kanssa samaa kuosia olevan pipon, lupasin antaa sillekin kodin. 

 
Minä ja pipot, no, me emme ole kavereita, sillä minulla on edelleen ysäriläinen syndrooma liikkua ilman pipoa varsin kylmilläkin ilmoilla, koska päätä ei palele. Asian järjevyydestä voidaan tietenkin olla montaa mieltä ja olen valmis tunnustamaan tyhmyyteni tällä saralla, mutta jätän silti pipon laatikkoon. 

Kuten olin arvellutkin pitkikset kaipasivat lyhentämistä ja samalla huomasin niiden persauksessa pienen reiän. Ehkä se oli syy, miksi niistä oltiin luovuttu. Minua se ei kuitenkaan haitannut, paikkaamiseen meni pari minuuttia. 

Olin heti pipon saatuani päättänyt hyötykäyttää sen eli tehdä siitä itselleni alushousut - tai ehkä on paremmin sanottu, että olin ajatellut kokeilla, saisinko siitä tehtyä alushousut. Niinpä ratkoin pipon saumat auki, käytin vanhoja housuja mallina ja leikkasin piposta vapaalla kädellä pöksyt. 

Koska takamukseni on iso ja tarvitsee runsaasti kangasta, päätin hyödyntää haarapaloina ja sivukiiloina myös pitkisten lahkeista jääneet palaset. Siis periaatteessa piponkokoinen trikoopalanen riittäisi pöksyihin hyvin, mikäli pipoa ei muotoiltaisi leikkaamalla reunat kielekkeiseksi. Noiden lovien takia jouduin tosiaan vähän kikkailemaan ja kokoamaan palasista sekä ompelemaan muutaman ylimääräisen sauman. Kierrätyspöksyni kruunasin käyttämällä niiden vyötärölle ja lahkeensuihin aiemmin poistetuista alushousuista ratkomani kuminauhat. 

Tuijottaessaan minua intopiukenana neulomassa pöksyjä rakas puolisoni kysyi varovasti: "Kulta, meneekö meillä niin huonosti, että sä et voi ostaa alushousuja kaupasta?" Seuraava lause oli jatkoa samaan teemaan: "Mä kyllä voin ostaa sulle, jos sä et itse..." Miehet! Eikö se mokoma tajunnut, että koko kupletin juoni oli nimenomaan tehdä itse ja vieläpä tehdä itse kierrätysmateriaaleista, en kai minä ihan muuten vaan ollut noita kuminauhoja jemmannut ja pipoa materiaaliksi haalinut. Juu, toki voisin ostaa kaupasta, mutta kun haluan kokeilla tehdä itse, en halua valmiita.

Ei kommentteja: