torstai 15. heinäkuuta 2010

Suuri käsityö-lehti

Sain lahjaksi Suuren Käsityö-lehden näytenumeron. Minulle lähetetyksi numeroksi osui 7/10 eli kesän teemanumero.

Edellisen kerran olen tehnyt tuttavuutta tämän lehden kanssa pidempään 1990-luvun puolivälissä, jolloin se tuli minulle ja äidilleni melko pitkän aikaa ja sitten vielä yhden pätkän verran 2000-luvun alkuvuosina. Olimme äidin kanssa yhtä mieltä siitä, että lehden taso laski tuossa 90-luvun puolen välin paikkeilla todella rajusti – useimmissa kaavoissa koot olivat 38-40-42 ei sen pienempiä eikä suurempia kokoja. 2000-luvun alun testijakso osoitti, ettei suunta ollut muuttunut miksikään ja koimme, ettei tuo ollut meidän lehtemme.

Odotin siis näytenumeroani suurella jännityksellä – kokisinko vastaanvanlaisen pettymyksen kuin edellisellä kerralla vai yllättäisikö lehti positiivisesti. Onneksi yllätys oli positiivinen, lehti on kehittynyt ja todella hyvään suuntaan. Ohjeet ovat monipuolistuneet, nyt tarjolla oli sekä ompeluohjeita, neuleohjeita, virkkausohjeita, askarteluvihjeitä ja sisustusvinkkejä. Kesämekkoja oli useampi erilainen, niistä yksi xs-malli ja toinen xl-malli. Noista nimenomaan xl-malli vaikutti erittäin mielenkiintoiselta eli sen varmaankin toteutan jossain vaiheessa.

Neuleohjeet vaikuttivat todella mielenkiintoisita, mutta olin pettynyt siihen, että niissä oli niin vähän koko vaihtoehtoja. Eihän se nyt toki ole mikään mahdoton asia laskemalla itse suurentaa kokoa, mutta olisin paljon mielummin ottanut ohjeet, joissa olisi ollut valmis ohje sekä kokoa pienempään että kokoa suurempaan neuleeseen.

Ihan niin paljon lehti ei viehättänyt, että tilaisin sen itselleni, mutta lupaan jatkossa pysähtyä kirjasossa sen hyllyn kohdalle, josta kyseinen lehti löytyy. Nyt kun olen aina kävellyt kylmästi ohi ja ajatellut, että yhtä huono se on kuin ennenkin. Lehti on kuitenkin kehittynyt todella paljon positiiviseen suuntaan eli olen onnellinen, että annoin sille mahdollisuuden.


Ei kommentteja: