lauantai 1. kesäkuuta 2019

Tavaroiden hilloamisesta

Joillakin ihmisillä, kuten minulla, tyypillisellä hamsterilla, on tapana hillota tavaroita eli siis käytännössä varastoida niitä. Syyt hilloamiseen ovat vaihtelevia, ostetaan varakappale, tarvitaan useampi jotakin, on vaan kiva omistaa just se juttu.

Jokainen tietää myös sen, että joitakin asioita voi "hillota" kaapissa lähes määrättömästi, ne eivät mene miksikään. Nopeasti tähän kategoriaan voisi nostaa esimerkiksi kirjat, lautapelit, CD:t, DVD:t, astiat. On myös niitä asioita, joita ei vain voi varastoida määrätöntä aikaa kuten esimerkiksi ruoka, suurin osa ruoasta pilaantuu jonkin ajan kuluessa, poikkeuksena suolat, sokerit, hunajat, pippurit ja vastaavat. Osa saman alalajin tavaroista kestää huomattavasti paremmin kuin toiset. Esimerkiksi kankaissa peruspuuvillainen lakana on huomattavasti varastonkestävämpi kuin runsaselastaaniset alusvaatteet. Tähän samaan syssyyn voi myös todeta sen, että huonosti kestävien tavaroiden hillomisessa ei ole kovin paljon järkeä. Tämän olen saanut omakohtaisesti karvaasti kokea.

Jokin aika sitten kaksi keinonahkaisista laukuistani kuoriutui käyttökelvottomiksi, vastaavan ikäinen aito nahkainen laukku on edelleen kuin uusi. Tässä kohtaa siis jälleen ääni luonnonmateriaaleille ja aidolle tavaralle. Näitä vastaavia vähemmän mukavia yllätyksiä olen saanut tuta myös alusvaatelaatikossani, kun olen pitkän hilloamisen jälkeen ottanut jotain käyttöön - yleensä kalsonkien kuminauha on kuolleentunut. Useimmat varmaan olisivat heittäneet vaatteet siinä vaiheessa roskiin, minä olen vaihtanut uuden kuminauhan ja onnitellut itseäni "järkevästä" toiminnasta. Viitaten tässä järkevällä toiminnalla nimenomaan tavaroiden pitkäaikaiseen hilloamiseen kaapissa, mikä on saanut tavarat vanhentumaan huonokuntoisiksi. Samoja "mukavia" ylläreitä olen satunnaisesti löytänyt myös kosmetiikkakaapistani ja silloin tuotteet ovat olleet poikkeuksetta käyttökelvottomia. Nuukaa ihmistä riepoo sillä kohtaa suunnattomsti hukkaan heitetty raha ja ekologinen minäni puolestaan syyttelee minua luonnonvarojen haaskauksesta, kun tuote on valmistettu suoraan roskaksi vain sen takia, että olen hillonnut sitä kaapissani liian kauan.

Yritän kuitenkin ihan tosissani ottaa näistä epäonnistumisen kokemuksista opikseni ja olen hankkimatta lisää materiaa kotiimme. Käytän pois vanhoja, erityisesti kosmetiikan suhteen keskityn nyt vain siihen, että kaapit tyhjenevät, vaikka se kuinka rajaisi käytettävissä olevia vaihtoehtoja jossain vaiheessa. Näin siitä syystä, ettei yhtään enempää tavaroita pilaantuisi hilloamiseni takia. Yritän siis keskittyä vain pilaantumattomien tavaroiden hilloamiseen ja muutoin siirtyä hilloajasta hillokellarin käyttäjäksi.


Ei kommentteja: