lauantai 23. kesäkuuta 2018

Juhannusyön taika

Juhannusyöhön liittyy perinteisesti kaikenlaisia taikoja ja riittejä, joista useimmat liittyvät pariutumiseen ja puolison löytämiseen. Koska minulla ei ole mitään tarvetta etsiä puolisoa, kun sellainen on jo olemassa, mietin juhannusyönä ihan muita taika-ajatuksia. Kuvainnolliseen kaivoon katsomalla näin puolisoni sijasta tavarakasan. Johtuen ehkä siitä, että siivosin yhden sängynaluslaatikon, päädyin juhannusajatuksissani raivauksen viisivuotissunnitelmaan.

Päätin ottaa tavoitteekseni, että viimeistään viiden vuoden kuluttua olen saanut raivattua ja siivottua niin autotallin, vinttikomeron kuin sängynalusenkin. Hölmösti uskon, että viidessä vuodessa pikkuhiljaa etenemällä olen saavuttanut tilan, jossa tavaroita on vähentynyt sen verran, että mainittujen tilojen raivaaminen ja läpikäyminen on huomattavasti helpompaa kuin tänä päivänä.

Toinen juhannusyön ajatus, jota olen tässä muutenkin pyöritellyt, on ekologisempi ja nuukempi elämä. Moni asiahan noissa kulkee käsikädessä, sillä toki nuukempi, vähempi kuluttaminen on myös ekologista. On myös monia valintoja, joilla voi vaikuttaa esimerkiksi muovijätteen määrään, se kun tuntuu nyt olevan varsinainen kuuma peruna.

Nuukailuni liittyy toki myös palveluihin. Huolimatta siitä, että käytän säännöllisen epäsäännöllisesti kahdenkin hierojan palveluita, olen varsinainen palvelutuottajien painajainen, erityisesti mitä tulee naisille tyypilliseen kauneuden ja hyvinvoinnin palvelujen käyttöön. Värjään hiukseni useimmiten itse, toisinaan leikkaankin. Hoidan itse kulmakarvojeni nyppimisen ja sekä kulmien että ripsien värjäämisen, myös manikyyrit ja pedikyyrit hoituvat omatoimisesti. Karvojen poistokin on ollut ihan omatoimista ja nyt sitten sain vielä ajatuksen opetella uusi, ympäristöystävällisempi karvanpoistotapa eli sokerointi. Saattaa olla, että tässä käy niin kuin silloin, kun päätin opetella lankaamisen - se vaan ei ollut minun juttuni ja tyydyn edelleen pinsetteihin, mutta haluan ehdottomasti kokeilla.

Kuten olen jo aikaisemmin maininnut, keitän kasvoveteni itse. Täydellistä luomua, ei mikromuoveja ja takuulla tuorretta ilman säilöntäainetta. Nyt olen ajatellut kokeilla myös DIY deodoranttia, mikä vähentäisi muovijätteen määrää melkoisesti. Näihin Tee Se Itse -kosmetiikkatuotteisiin aineet löytyvät suurimmalta osaltaan valmiina keittiöstä. Voidaan siis ajatella, että juhannus houkuttelee taikaliemien keittoon tavalla tai toisella.

Ei kommentteja: